بیماری آنفلوآنزای H1N1 تاکنون در کرمان جان ۲۸ نفر را گرفته است. منابع بهداشتی کرمان می گویند ۶۰۰ نفر هم به دلیل این بیماری بستری شده اند. نماینده مردم کرمان در مجلس می گوید عامل شیوع بیماری آنفلوآنزای خوکی، اتباع بیگانه هستند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ شرایط حاکم بر کرمان که موجب شده حتی مدارس این استان دو روز آینده به دلیل شیوع آنفلوآنزای H1N1 تعطیل باشند، موجب شد وزیر بهداشت قصد سفر به این استان داشته باشد. دکتر سید حسن هاشمی روز پنجشنبه 19 آذرماه به کرمان سفر می کند.

شرکت در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان و نشست با روسای دانشگاه های علوم پزشکی جنوب شرق کشور از مهمترین برنامه های سفر یک روزه وزیر بهداشت به کرمان اعلام شده است.

همچنین هاشمی از مراکز بهداشتی درمانی شهر کرمان نیز بازدید می کند.

۲۸ کشته و ۶۰۰ بستری

به گزارش ایسنا؛ رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: در بیمارستان‌های سطح استان کرمان، نزدیک به 600 نفر بستری شده‌اند و کمتر از 30 نفر (28 نفر) فوت کرده‌اند که در مقایسه با وسعت استان عددی ناچیز و در سطح بین‌المللی قابل قبول است.

دکتر علی‌اکبر حقدوست" امروز دوشنبه 16 آذرماه 94 در جلسه فوق‌العاده ستاد مدیریت بحران با موضوع پیشگیری و مقابله با آنفلوآنزایH1N1 اظهار کرد: از حدود سه هفته پیش ردپای ویروس آنفلوآنزایH1N1 ملاحظه شد و شاید ما نخستین استانی هستیم که بروز این اپیدمی را گزارش کردیم.

حقدوست بیان کرد: هرچند که به سادگی نمی‌توان منشا ویروس آنفلوآنزا را عنوان کرد اما در هفته‌های اخیر این بیماری وحشی‌تر شده است و شاید یکی از شائبه‌ها، ورود اتباع بیگانه حامل ویروس به استان کرمان باشد که البته این امر در حد حدس علمی است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی درسطح استان تجربه خوبی در مقابله با اپیدمی‌های مختلف داشته‌ و به خوبی کنترل کرده‌اند و امسال اپیدمی آنفلوآنزا خیلی زود تشخیص داده شد.

وی اظهار کرد: سعی کرده‌ایم در روزهای نخست تا آنجا که امکان دارد دارو وارد کنیم ضمن اینکه به دلیل عدم آگاهی از مسائل علمی، توقعات مردم زیاد شده است اما اکنون به اندازه نیاز گروه‌های در معرض خطر استان دارو وجود دارد.

حقدوست بیان کرد: در شرایط فعلی اصلا توصیه نمی‌شود همه افراد سراغ واکسن آنفلوآنزا بروند چراکه در اپیدمی کنونی دو تا سه هفته طول می‌کشد تا واکسن در بدن اثر کند از این رو ما در تلاش هستیم تا کمبود واکسن احساس نشود اما غیرممکن است که برای تمام جمعیت استان واکسن وجود داشته باشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه دارو به شکل علمی برای موارد شدید استفاده می‌شود تاکید کرد: امروز محموله 5000 دُزی واکسن مقابله با آنفلوآنزا وارد استان کرمان شده است و فردا نیز 15000 دُز دیگر وارد خواهد شد.

حقدوست گفت: در بیمارستان‌های سطح استان کرمان، نزدیک به 600 نفر بستری شده‌اند و کمتر از 30 نفر (28 نفر) فوت کرده‌اند که در مقایسه با وسعت استان عددی ناچیز و در سطح بین‌المللی قابل قبول است. تعداد بستری‌ دانش‌آموزان استان خیلی کم است به علاوه درخواست ما این است که خانواده‌ها در چند روز تعطیلی مدارس از مسافرت خودداری کنند تا از اشاعه ویروس جلوگیری شود.

علت اصلی آنفلوآنزا، ورود اتباع بیگانه به کرمان است

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی گفت که علت اصلی آنفلوآنزا در استان کرمان اتباع بیگانه‌ غیر مجازی هستند که از طریق مرزهای شرقی وارد کشور شده‌اند.

محمد مهدی زاهدی دراین باره اظهار کرد: انتظار ما از وزارت کشور این است که اهتمام جدی در این زمینه صورت دهند و پیش از این هم با وزیر کشور و شورای امنیت کشور جلسه داشته و مشکلات را مطرح کرده‌ایم، همه پذیرفته‌اند که باید مقابله کرد، انتظار این بود که یک مقابله جدی انجام شود تا هر چه سریعتر جلوی ورود افراد از خارج کشور به صورت غیر قانونی گرفته شود.

او همچنین گفت: از وزارت کشور نیز انتظار داریم اقدامات مقتضی را انجام دهد. در بند 2 اصل 3 قانون اساسی آمده که وزارت بهداشت باید تمام امکاناتش را برای مقابله بسیج کند. علی رغم این که دانشگاه علوم پزشکی کرمان و دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان امکاناتی داشتند و تمام تلاش خود را به کار بردند امکاناتشان به قدری نبود که بتوانند با این مساله مقابله اساسی داشته باشد.

او اضافه کرد: از وزیر بهداشت درخواست می‌کنیم تمام تلاش وزارت خانه را در آنجا متمرکز کند که از شیوع بیشتر بیماری جلوگیری شود.

زاهدی همچنین با اعلام این که 25 نفر تا به حال جان خود را از دست داده‌اند در رابطه با اقدامات صورت گرفته برای ساماندهی اتباع بیگانه نیز توضیح داد: جلساتی در شورای امنیت کشور داشته‌ایم حتی با سازمان ملل نیز در مورد اتباع بیگانه وارد مذاکره شده‌ایم تا ساماندهی همه جانبه‌ای صورت گیرد.

عکس‌ها: ایسنا

۴۷۴۷

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
    0 0
    آره راست میگن اتباع خارجی آوردن، از شرقم آوردن. یه وقت فکر نکنین ایرانیایی که از خارج اومدن همراشون از این چیزا آوردنا.
  • حسین A1 ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
    0 0
    به نظرم الان استان دیگه برن ماسک تهیه کنند چون قیمت ماسک در کرمان از 200 تومن رسیده به بالای 1000 تومن تازه گیر هم نمیاد
  • بی نام IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
    1 5
    در این کشور هر گونه سوءمدیرتی را به گردن افغانستانی ها می اندازند.
  • بی نام A1 ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
    1 0
    چرا اشاره ای به بیماریهایی که از عراق سوغات اوردن نمی کنید در خوزستان هم نوعی اسهال خونی واگیردار شیوع یافته
  • علی IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
    3 0
    مطمئن باشید که دولت نه عزمی و نه اراده ای برای سامان دهی اتباع بیگانه در کشور ندارد. فقط این ملت بدبخت هستند که دارن هزینه های ویرانگر آن را تحمل می کنند.
  • احمد A1 ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
    0 0
    دمشون گرم، چقدر خوبه که ماسک میزنن.
  • بی نام A1 ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
    1 0
    اگه بچه خودت هم بمیره میگی شمار کشتگان ناچیز هست
  • علی A1 ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
    0 0
    از عراق و افغانستان و پاکستان بیماریهای اپیدمیکش به مردم بدبخت میرسه سود های اقتصادیش به ترکیه میرسهوقتی درمملکت باز است و هیچ قرنطینه ای وجود نداردنبایدبهتراز این انتظار داشت
  • كورعباسلو ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
    0 0
    باسلام لطفاً درصورت امكان راه پيشگيري را هم اطلاع رساني كنيد ممنون
  • بی نام IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
    1 0
    ما که الان چند روزه از خونه بیرون نیومدیم..حبس خانگی شدیم...
  • بی نام IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
    0 0
    کاش بارون بیاد هوای کرمان الوده شده. گررررررررررررریه
  • سعید IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
    0 0
    الان از رادیو شنیدم که میگفت چهار نفرشون که مردن زن حامله بودن یعنی امکان مردن جوون ها هم هست؟؟؟
  • Amir ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
    0 0
    هرچه زوودتر اتباع خارجي چه با مجوز چه بدون مجوز اخراج بشون
  • بی نام US ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
    0 0
    سی هزار نفر از کرمان رفته بودن به داد همه مون برسه
  • بی نام IR ۰۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    0 0
    اونوقت چرا خود این اتباع بیگانه نمی میرند
  • بی نام A1 ۰۴:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    0 0
    علت این بیماری ورود اتباع بیگانه نیست بلکه ورود زائران از عراق بدون هیچگونه معاینه در بدو ورود به کشور هست ما سالانه 60000 نفر به کشور عربستان بابت حج تمتع می روند چه ازمایشهایی باید بدن در موقع برگشت هم قرنطینه می شن حالا سه میلیون نفر از کشور خارج و با کوله باری از بیماری به کشور بازگشتن حالا دلیل آنفلوانزا مشخصه
  • حسینی A1 ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    0 0
    سلام چرا همش مشکلات کشور به سر اتباع بیگانه تمام میشه ؟ واقعا بهانه خوبی برای مسولین همه شهر ها شده هر مشکلی پیش میاد فوری میگن اتباع بیگانه
  • صادق از كرمان IR ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    0 0
    بهتر است قبل از اينكه مانند كرمان بيماري همه گير شود دانشگاهها ومدارس به مدت يك هفته تعطيل شوند تا روند رشد صعودي ابتلا كاهش يابد
  • بی نام IR ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    0 0
    ديوارى كوتاه تر از اتباع بيگانه پيدا نميكنند ايشان؟؟